|
«Українсько-латвійський діалог»
Під такою назвою відбувся перший концерт нового музфоруму, започаткованого Євгенією Басалаєвою
17 червня 2016, п'ятниця
Поширити у Facebook
Цьогоріч процес фестивалізації культурного простору столиці України вражаюче урізноманітнився. Дедалі більшого поширення набуває своєрідний тренд — фестиваль у фестивалі. Нещодавно у Національній філармонії у традиційний міжнародний фестиваль «Київська весна» органічно «вписався» музичний форум Italia Festival Barocco. А нині ознаменувався виходом на фестивальну арену нового міжнародного концертного проекту відомої піаністки Євгенії Басалаєвої «Фестиваль музики України та Північно-Балтійських країн UKRAINIAN AND NORDIC-BALTIC MUSIC FEST. І першою імпрезою Х Міжнародного фестивалю мистецтв «Діалоги культур», що з великим успіхом відбулася у Колонному залі ім. М. Лисенка, став «Україно-латвійський діалог».
Захід пройшов у рамках багаторічної міжнародної серії концертів «Елітні вечори камерної музики Євгенії Басалаєвої» за підтримки Посольства Латвійської Республіки в Україні та особисто пана Посла Юріса Пойканса. Як зазначила сама авторка проекту, ідея зміцнити культурні зв’язки України та країн Балтії давно оселилася в її серці. Маючи тісні й тривалі мистецькі контакти з Посольствами багатьох держав та іноземними культурними інституціями в Києві, у своїх численних концертних програмах Є. Басалаєва презентує невідомі партитури композиторів різних країн у контексті з музикою українських авторів. Кожний концерт циклу має оригінальну авторську концепцію. Мисткині близька ідея синестезії, й вона завжди активно «вплітає» в процес музичного виконання різноманітні світлові й кольорові ефекти, відеофрагменти, експонування художніх робіт у фойє філармонії.
Нині гостям імпрези було запропоновано «родзинку»: з метою віртуального перенесення присутніх у суворо-стриману атмосферу Півночі, що налаштовувала на сприйняття «північного» звукового колориту музики латвійського композитора — класика Я. Вітолса — одного із фундаторів латвійської музичної культури, музиканти Ансамблю ударних інструментів Arsnova (під орудою Г. Черненка) спочатку наповнили простір залу звуковим ефектом свисту вітру — своєрідним символом оновлення й очищення, який одразу привніс свіжу ноту у процес сприйняття музики.
Натхненне виконання Є. Басалаєвою двох Поем-легенд В. Косенка стало справжнім подарунком поціновувачам національної музики, як і експресивна стилістика фортепіанних п’єс Ф. Якименка, чия творчість стала порівняно нещодавно повертатися до репертуару вітчизняних музикантів. Делікатне аранжування цих творів для ансамблю та фортепіано у виконанні Є. Басалаєвої та камерного ансамблю «Контрасти Київ-Класік» було високо оцінено публікою. Загалом, кожний наступний твір викликав миттєвий сплеск слухацьких симпатій та асоціацій. І справді, назва першого відділення концерту якнайкраще відображувала його наповнення: «Мандрівками фортепіанної мініатюри». Друге відділення — «Фантазія» — було цілковито віддано органній музиці. Емоційний виступ І. Калиновської (партія органу) в дуеті з Є. Басалаєвою із прем’єрним показом Сoncerto innocentо латвійського автора М. Заріньша (який тривалий час був директором знаменитого Домського собору) повною мірою розкрив усі темброво-колористичні принади його органної музики. А спеціально написаний українським композитором В. Годзяцьким ноктюрн «Омріяні зорі Балтії» (присвята Латвії) міг би стати своєрідним музичним епіграфом усього концерту.
Міжнародні фестивалі мистецтв «Діалоги культур» вже давно мають як своїх учасників, так і вдячну аудиторію, адже для шанувальників академічної музики вони завжди стають своєрідним путівником невідомими сторінками музичних партитур зарубіжних і вітчизняних композиторів, об’єднуючи водночас «під одним дахом» надбання різних національних культур і прокладаючи нові маршрути музичних мандрівок у часі й просторі
Автор: Наталія Семененко
Виконавці: Євгенія Басалаєва
Джерело: Газета «День»
|