|
Рівняємось на Донецьк!
Враження про Перший міжнародний фестиваль Donbas Modern Music Art
29 травня 2013, середа
Поширити у Facebook
Гучна назва виявилася співзвучною з акцією. Вперше на донецькій землі було проведено форум, який за всіма параметрами (змістом, рівнем організації, представництвом учасників і гостей) відповідав кращим еталонам цього складного формату.
Donbas Modern Music Art підтримали голова Донецької облдержадміністрації Андрій Шишацький, глава Донецької облради Андрій Федорук, мер Донецька Олександр Лук’янченко, начальник управління культури і туризму Донецької облдержадміністрації Микола Пташка.
«Серцем» фестивалю стали: ректор Донецької державної музичної академії ім. Сергія Прокоф’єва, член-кореспондент Національної академії мистецтв, композитор Олексій Скрипник, голова правління Донецької організації Національної спілки композиторів України, композитор Сергій Мамонов, глава Донецького обласного відділення Національної всеукраїнської музичної спілки Тетяна Дорогавцева, а його справжнім «мотором» — член правління НСКУ, композитор Євген Петриченко.
Донецький форум проходив у комбінованому форматі відкритого конкурсу-фестивалю, що заінтригувало від самого початку.
В його рамках відбувся Конкурс молодих композиторів, у якому брали участь більше трьох десятків конкурсантів з різних областей України в п’яти вікових номінаціях (від 7-ми до 35-ти років).
Журі очолив голова правління Національної спілки композиторів України Ігор Щербаков. «Професійний рівень учасників конкурсу виявився досить високим, — відзначив він. — Донецьк вразив великою кількістю талантів».
Переконливу перемогу отримала одеська школа — Гран-прі отримала аспірантка Одеської національної музичної академії ім. Антоніни Нежданової Кіра Майденберг-Тодорова (клас професора Кармелли Цепколенко) за композиції «Punktum» для флейти, скрипки, кларнета й альта, «Всередині стихії» для скрипки і баяна. Нагородження і концерт лауреатів турніру відбулися на батьківщині Сергія Прокоф’єва — в його музеї у селі Червоне (Сонцівка) Червоноармійського району Донецької області. Там проходив і концерт кращих учнів Донецької музичної спеціалізованої школи-десятирічки. Для конкурсантів, їхніх викладачів і гостей фестивалю провели спеціальну екскурсію.
Окрім конкурсу фестиваль був також насичений камерними і симфонічними концертами (кожного дня по два протягом шести днів!), творчими зустрічами та майстер-класами зарубіжних гостей. Щодо власної концертної програми фестивалю, то в ній було декілька яскравих крапок, які окреслили його основний контур. Запам’яталося публіці відкриття форуму — концерт Академічного симфонічного оркестру ім. Сергія Прокоф’єва в Донецькій обласній філармонії.
Вечір присвятили 100-річчю з дня народження Вітольда Лютославського. Вперше в Донецьку прозвучали його твори: «Фортепіанний концерт», «Мала сюїта», «Книга для оркестру», «Співи-квіти та співи-казки». У програмі взяли участь польські музиканти Роман Ревакович (диригент), Йоанна Фрешель (сопрано), Беата Білінська (фортепіано). Вразив яскравістю камерний концерт «Подвійний дует» в залі Донецької музичної академії: унікальний співак Руперт Бергман (Австрія), піаністи Марина Мохрякова та Олександр Перепелиця, баяніст Артем Нижник продемонстрували світовий рівень творів і виконання.
Безперечним успіхом фестивалю став вечір сучасної опери і хореографії, де австрійський співак і актор Руперт Бергман виконав твір Рікі Нарімото (Японія), Цвєти Дімітрової (Болгарія), Юлії Гомельської і Кармелли Цепколенко (Україна), а також балетна трупа Донецького театру опери і балету показала фрагменти з легендарного балету «Пер Гюнт» на музику Едварда ґріґа.
Блискучим був концерт у Донецькому обласному художньому музеї піаністки Діни Писаренко (лауреата міжнародного Конкурсу піаністів ім. Володимира Горовиця). Щоправда, другу частину програми за участю ансамблю «Art Percussion» під проводом Володимира Філатова з технічних причин (унікальні картини не змогли винести рівень гучності ударних інструментів) довелося перенести на вулицю, але це тільки розширило коло слухачів.
Концерт-закриття фестивалю «Фоносфера ХХІ: Північна Європа — Японія — Україна» став потужним акордом. Оркестр Донецької філармонії під проводом японського композитора і диригента Масатакі Мацуо звучав чудово (що спостерігалося, на жаль, не у всіх програмах). Твори фіна Калеві Ахо, шведів Мір’ям Таллі й Томаса Лільєхольма, японця Масатакі Мацуо та українця Вадима Ларчикова були відтворені на високому професійному рівні, зокрема й завдяки чудовим солістам Вадиму Ларчикову й Ользі Веселиній (віолончель), а також Магнусу Андерссону (гітара, Швеція).
Перший міжнародний фестиваль академічної музики в Донецьку став справжньою заявкою на успіх. І жодні форс-мажорні ситуації Donbas Modern Music Art, які, до речі, залишилися непоміченими для широкого загалу, не змогли затьмарити приголомшуючий результат: фурор донецької акції.
До речі, що стосується об’єднання «два в одному» конкурсу і фестивалю, композитор і педагог Томас Лільєхольм вирішив перейняти досвід донеччан — подивимося, чи приживуться наші традиції у Швеції.
Автор: Ольга Голинська
Колективи: Академічний симфонічний оркестр Донецької філармонії ім. С. Прокоф'єва
Виконавці: Вадим Ларчіков, Олександр Перепелиця
Музикознавці: Ольга Голинська
Діячі мистецтв: Ігор Щербаков
Концертна організація: Донецька обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний конкурс-фестиваль сучасного музичного мистецтва в Донбасі «Donbas Modern Music Art »
Джерело: Газета "День"
|