На високій ноті | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
На високій ноті
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Голинська Ольга Арсеніївна
Станкович Євген Федорович
На високій ноті
Євген Станкович поділився з читачами «Дня» враженнями від турне по США
6 квітня 2017, четвер
Поширити у Facebook

Із видатним сучасним українським композитором Євгеном Станковичем ми зустрілися з нагоди непересічної події: він щойно повернувся на Батьківщину після великого концертного турне містами США.

«В АМЕРИЦІ ЗНАЮТЬ БАГАТЬОХ НАШИХ МУЗИКАНТІВ»

— Я перебував у США майже місяць, їздив на запрошення скрипальки Соломії Cороки та її чоловіка піаніста Артура Гріна. Соломія — вихованка української скрипкової школи, Артур — Джульярдської, тобто американської. Це — блискучі музиканти, з вагомим досвідом роботи, — розказав «Дню» Євген СТАНКОВИЧ. — Обидва — професори: Артур — Мічиганського університету, одного з найкращих в Америці, який розташований у містечку Ен-Арбор, а Соломія Сорока працює у величезному інституті в Гошені. Соломія і Артур — ентузіасти сучасної музики, причому (що дуже важливо) української. Артур уже навіть почав говорити українською мовою. Вони активно пропагують також українську класику в Америці та Європі, приносячи тим самим неабияку користь нашій культурі.

Понад рік тому музиканти звернулися до мене з пропозицією надати для виконання твори для скрипки і фортепіано. Я їм вислав ноти, і вони записали й випустили в Англії на фірмі «Токата Класік» компакт-диск. Наше турне було, власне, презентацією цього компакт-диска в низці міст США.

— У яких містах ви побували?

— Гастролі розпочалися з Чикаго, потім були Детройт, Ен-Арбор, Гошен, Джексон, Вашингтон і наприкінці — Нью-Йорк. Практично всюди зали були заповнені. В основному то були студенти і викладачі вищих навчальних закладів, а також, звичайно, представники української діаспори. В Ен-Арборі я спеціально зустрічався на їхнє прохання з молоддю. Студенти цікавилися особливостями навчання наших композиторів, відмінностями, тим, які дисципліни в нас викладають, що цікавить ровесників тощо.

Концерт у Вашингтоні відбувався у доволі великому залі Українського музею. Я дуже вдячний, що на нього прийшла дружина нашого посла у США Людмила Мазука.

У США дуже розвинута українська громада, інтелектуальна, яка живе там уже багато років, займає вагомі посади і з великою цікавістю ставиться до нас. Вони знають, що відбувається у нашій державі, дуже нам співчувають й усіляко сприяють тому, щоб українська культура «звучала»: влаштовують виставки українського живопису, літератури й поезії, кінопокази, концерти тощо.

Вони дуже уважно стежать за всіма подіями, бажають нам якнайскоріше здійнятися на ноги і твердо стояти. Треба висловити їм велику вдячність за ставлення до України. Вони нас підтримують, уболівають і хочуть з нами спілкуватися. А найкраще спілкування — це музика і мистецтво.
В Америці знають багатьох наших музикантів. Мені, наприклад, показували церкву, де з успіхом виступав хор «Київ» із Миколою Гобдичем.

— Розкажіть про вашу зустріч із Національним симфонічним оркестром України, який нині гастролював у США?

— Я не знав точного маршруту нашого симфонічного оркестру. Я з ними пересікся у Гошені. Музиканти мене спочатку навіть не впізнали — думали, що це якась мара. А я просто був у концертному залі, де працює Соломія Сорока, і вони саме приїхали на репетицію.

Їхні гастролі — це явище непересічне, особливе не так для Америки, як для України за 25 років її незалежності. Наші музиканти вкотре засвідчили, що у нас є колектив рівня найкращих світових оркестрів! А скільки було захоплених рецензій про їхні виступи! При цьому порівняйте умови праці наших музикантів, у яких немає навіть пристойної репетиційної бази, і провідних оркестрів світу... Надзвичайно високі оцінки мали українські солісти Олексій Гринюк і Дмитро Ткаченко. Зали аплодували їм стоячи. Диригували Володимир Сіренко й Теодор Кучар...

Зараз, коли у нас відбуваються реформи, які, на мій погляд, часто узагалі не мають відношення до культури, хоча претендують на це, думаєш: за кордоном працюють люди, отримують величезні зарплати, а в нас такі музиканти — і недооцінені. Якийсь абсурд!

«У МУЗИЦІ РЕВОЛЮЦІЯ НЕМОЖЛИВА, ТУТ УСЕ ВИРІШУЮТЬ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ»

— Останній ваш американський концерт вирізнявся з-поміж інших?

— Так. Його організував Український інститут у Нью-Йорку, художнім керівником якого є Соломія Івахів — теж видатна українська скрипалька і пропагандист української музики. Вона належить до молодого покоління музикантів, яке активно популяризує українську музичну культуру. Я думаю, що ці митці заслуговують на велику підтримку і повагу, адже роблять набагато більше для знайомства Америки з нашою країною, ніж дипломати.

Зараз у Нью-Йорку доволі часто відбуваються виставки художників, скульпторів, виступи музикантів. Нещодавно відбулися концерти нашого молодого композитора Богдана Кривопуста, котрий ознайомив американську громаду не тільки зі своєю музикою, а й з творчістю інших українських маестро. Соломія Івахів — великий наш промоутер.

На моєму концерті були присутні викладачі з Джульярдської школи — піаністи, віолончелісти. Я навіть спромігся викликати на нього нашого земляка — композитора Леоніда Грабовського. Звучала моя камерна музика для різних складів. То була зовсім інша програма.

Перед концертом відбулася велика дискусія щодо шляхів розвитку сучасного мистецтва.

— Що б вам хотілося особливо відзначити після тривалого візиту до США?

— Вельми доброзичливе ставлення американців до тих, хто приїжджає з України. Наша країна дійсно потребує підтримки. У нас є багато надзвичайно обдарованих людей, які пишуть неймовірно цікаву музику, гідну того, щоб із нею знайомити світовий загал.

Америка — країна, котра збирає усе, що є в світі найцікавішого. Що стосується музики, то це в основному колишні радянські виконавська та композиторська школи.

Кожен композитор-професіонал мусить орієнтуватися у світовому музичному просторі, маючи при цьому право йти своїм шляхом у творчості. Є дерево, а гілочки можуть відгалужуватися будь-куди. Слава Богу, музика може розвиватися по-своєму. Композитор пише власну музику і не знає, гратимуть або знатимуть його твори за життя. Це вже як вийде... У музиці революція неможлива, тут усе вирішують індивідуальності. Ми — частинка чогось невідомого. І яскрава людина, котра показує щось цікаве, отримує послідовників...

Ольга ГОЛИНСЬКА, музикознавець

ДО ТЕМИ

Прелюдія до святкувань

На міжнародний інструментальний конкурс зареєстровано 450 заявок

Із 20 по 29 квітня у Києві відбудеться V Міжнародний інструментальний конкурс Євгена Станковича.

У цьому творчому змаганні братимуть участь музиканти (у молодшій, середній і старшій групах), які приїдуть із різних країн, в таких номінаціях: «Струнні інструменти», «Фортепіано», «Духові та ударні інструменти» і «Народні інструменти». Зареєстровано більше 450 заявок конкурсантів.

— Цьогоріч конкурс відзначить свій перший ювілей — п’ятиріччя. Символічно, що восени (19 вересня) ми будемо святкувати знакову подію — 75-річчя від дня народження видатного сучасного українського композитора Євгена Федоровича Станковича, а зараз творче змагання можна назвати прелюдією до святкувань. Також планується провести Stankovych Fest, — наголосила Леся ОЛІЙНИК, голова оргкомітету конкурсу Є.Станковича, проректор Національної музичної академії України, доктор філософії мистецтва. — Маестро щойно повернувся із тріумфального турне по США, а у кінці квітня Євген Федорович уже сяде у крісло члена журі інструментального конкурсу, який має його ім’я. Треба відзначити, що Є.Станкович працює у різних мистецьких жанрах, тому це змагання відбувається у різних творчих номінаціях. Нині на конкурсі буде лунати інструментальний доробок маестро. Але хочу акцентувати, що це не конкурс власної музики Євгена Федоровича, а під його егідою свою майстерність демонструють музиканти з різних країн світу. Це дуже важливо, і це авторський конкурс.

Нагадаю, у 2012 році ми звернулися до Є.Ф. Станковича з пропозицією стати патроном, і маестро погодився, аби змагання інструменталістів відбувалося під егідою легендарного композитора. Цим Євген Федорович підтримує талановиту молодь. Кожного разу кількість конкурсантів зростає. Наприклад, у 2016 р., коли зареєстрували більше 600 заявок, то члени оргкомітету вирішили припинити запис, бо тоді нам прийшлося б місяць прослуховувати всіх бажаючих виступити на цьому творчому змаганні. До речі, за умовами конкурсу, музикантам мають виконати 1-2 твори Є. Станковича, а все інше за їхнім бажанням. Радує те, що кожного разу ми відкриваємо нові імена, які дуже скоро прославлять своїм мистецтвом рідні країни, а нам приємно, що зірки засвітилися саме у Києві.


Автор: Тетяна ПОЛІЩУК
Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Композитори:Євген Станкович
Музикознавці: Ольга Голинська
Джерело: Газета «День»



Інші:

Герман Макаренко, диригент Національної опери України, художній керівник оркестру «Київ-Класик»
Кері-Лінн Вілсон, канадсько-американська диригентка
Василь Гречинський, художній керівник і диригент нью-йоркського хору «Думка»
«В Україні надзвичайно цінують органне мистецтво»
Віталій Пальчиков: "Одержимість ідеєю я взяв за основу..."
Анжеліна Швачка: «Оперний співак повинен мати залізну волю і залізні нерви»
Концерт заради миру: як Омар Арфуш змінює світ через музику
Диригентка Оксана Линів — про дебют в Метрополітен-опера і просування української музики в світі
"У нас іншого шляху немає, ми мусимо інтегруватися в світову культуру" – Струтинський
Йорг Цвікер: «Якщо тримати очі відкритими, життя пропонує стільки чудових речей!»
Незрівнянний світ краси: що розповідає і що приховує фільм про Назарія Яремчука
Музична керівниця Національної філармонії Наталія Стець: «Представили за сезон понад 1 тис. 120 концертів»
Як готують шоу Within Temptation на ATLAS UNITED 2024 — інтерв'ю з композиторкою Марією Яремак
Наталія Пасічник, директорка Українського інституту у Швеції
Петро Качанов: «Без глядачів театр – це просто приміщення»
Я не заспівала жодної російської опери, — Софія Соловій
«Елегія військового часу»
Головний диригент Полтавського театру імені Гоголя Олександр Сурженко відзначає 65-річний ювілей
Ярослав Ткачук: життя у… балеті
Андрейс Осокінс, латвійський піаніст
КОМПОЗИТОРКА БОГДАНА ФРОЛЯК: «ТРАГІЗМ, СВІТЛО, ДРАМАТИЗМ І НАДІЮ ПЕРЕЖИВАЄМО МИ, УКРАЇНЦІ, В ЦЕЙ ТЯЖКИЙ ЧАС ВІЙНИ»
Світова зірка Людмила Монастирська
Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
      © 2008-2024 Music-review Ukraine