|
«Прем’єри сезону» удвадцятьп’яте
13 червня 2015, субота
Поширити у Facebook
В столиці України пройшли концерти Двадцять п’ятого фестивалю «Музичні прем’єри сезону» Київської організації Національної спілки композиторів України. Цього року ця знакова подія в мистецькому житті країни поєднала свої імпрези із проведенням заходів першого після минулорічних подій на Майдані Дня Києва, а ряд із заходів відбувся у дні великого християнського свята Св. Трійці. Безумовно, це віддзеркалилося на атмосфері фестивалю, додаючи їй духовності й піднесеності. Проведення музичного свята підтримали Міністерство культури України, департамент культури Київської міської державної адміністрації та ряд громадських і релігійних організацій.
Фестиваль, як і щороку, представив публіці прем’єри кращих творів композиторів Києва та їх колег і партнерів з інших країн. Відкривати і закривати цьогорічний ювілейний фест випало українській хоровій музиці. Це й недивно, адже сучасні українське хорове виконавство і хорова творчість є визнаними лідерами у європейському контексті. Своєрідним вступом до фестивальних імпрез став чудовий недільний виступ вокального ансамблю «Покров» (регент Олена Радько) у Трапезному храмі Києво-Печерської Свято-Успенської Лаври. Проникливе і натхнене виконання Божественної літургії для жіночих голосів Тетяни Яшвілі, музика якої відображала сучасне життя найдавніших традицій українського церковного багатоголосся, було прийняте присутніми з великим теплом та схваленням, а слово Голови Національної спілки композиторів України підкреслило урочистість моменту і символічність цього концерту-відкриття у стінах найбільшої української християнської святині.
Останнім концертом фестивального марафону стала вдало презентована підбірка хорових творів композиторів-студентів – наших завтрашніх носіїв хорових скарбів. Важливим партнером у цьому починанні виступив вже згадуваний Академічний муніципальний хор «Хрещатик». Хористи відповідально поставилися до свого завдання: твори були не просто розучені, але справді мистецьки виконані, а деякі із композицій студентів, як зазначив художній керівник і диригент колективу Павло Струць, навіть увійшли до репертуару «Хрещатика». Після того, як відзвучали композиції М. Ковальової, С. Леонтьєва, А. Мокану, О. Рибака, В. Сіренка, А. Стука, М. Чабан, В. Шинкаренко, Я. Шлябанської, О. Шустової, виступили із щирими привітаннями секретар НСКУ Леся Дичко та Голова і перший секретар НСКУ І. Щербаков, які відзначили високий професійний рівень творчої молоді, а Ігор Володимирович подарував на згадку кожному композиторові художній буклет ювілейного фестивалю.
Окрім цих двох кияни відвідали ще п’ять концертів хорової музики. Нові твори вже добре відомих слухачеві авторів-киян (Ю. Бабенка, Г. Гаврилець, В. Гайдука, Лесі Дичко, І. Карабиця / Т. Іваницької, Г. Кузіної, Є. Льонка, С. Острової, М. Полоза, Б. Працюк та М. Шуха) представив публіці «Хрещатик» у залі Національної академії мистецтв України. Виконавський рівень і художня трактовка цих доволі непростих творів були досконалими. А самі твори представили різноаспектні композиторські бачення світської і духовної лірики. Узагалі за враженнями від концертів фестивалю, можемо говорити про загальну тенденція до «ліризації» творчих концепцій авторів. Очевидно, в таких непростих політичних і екномічних умовах, що в них перебуває Україна ось уже понад рік, усім прагнеться задуматися над буттям, проникнути в глибини людської душі, піднести умиротворений погляд до Господа… Побачити в реаліях життя щось тепле, ніжне, позитивне…
У тому самому залі Академічний хор ім. В’ячеслава Палкіна Харківської обласної філармонії (художній керівник і диригент Андрій Сиротенко) виступив із концертом-портретом одного із творчо найактивніших і популярних київських авторів – композитора Володимира Рунчака. І в цій програмі ми почули майстерно реалізовану духовну та світську лірику (в т. ч. Концерт-кант «Оспівуючи Різдво Господнє» та антифон «Нагірна проповідь» на тексти Євангелії від св. Луки), а попри це – дуже характерну для цього автора постмодерну хор-усмішку («Мальовнича екскурсія по заповідних місцях українського сороміцького гумору та обробка української народноїпісні "Ой, у вишневому садочку козак дівчину…"»). Це, мабуть, був перший візит харківського колективу на фестиваль у столиці, який підтвердив його високе творче реноме.
Як завжди, цікавими були концерти Муніципального камерного хору «Київ» (художній керівник і диригент Микола Гобдич), що відзвучали у Свято-Михайлівському Золотоверхому Соборі. В одному з них були виконані присвячені Небесній Сотні «Світлі піснеспіви» Вікторії Польової – масштабний багаточастинний духовний твір кантатно-ораторійного типу для хору, солістів і ансамблів. Інший, що відбувся у свято Трійці, був своєрідним концертол-антологією української хорової музики з кінця ХVII ст. до початку 2015 року. Прозвучали духовний концерт № 16 «Милосердія двері отверзи нам» (тропар Пресвятій Богородиці) С. Дегтяревського (1766-1813), партесний концерт № 2 «Звізда явися єси всесвітлая» (стихира преподобному Іоаникію Великому) Германа Левицького (кінець XVI – початок XVIII ст.), роспів Києво-Печерської Лаври «Благослови, душе моя, Господа» (XVII ст.) та частини Божественної літургії М. Вербицького (1815 – 1870). Завершували концерт найновіші твори видатних українських композиторів Віктора Степурка («Київські фрески») та Валентина Сильвестрова («Чотри піснеспіви на слова Т. Шевченка»). Останнім твором став «Майдан Київ (2014)» В. Сильвестрова – композитора, що сам був учасником доленосних подій на Майдані 2014 року. Цей хоровий триптих (Гімн – Lacrimosa – Святий Боже) не залишив незворушним жодного слухача: багато людей виходили із собору зі сльозами на очах. І небеса неначе відповіли цьому станові унісоном: саме в цей час у різних районах Києва пройшов могутній весняний всеочисний дощ…
Цікаву програму творів на вірші українськаих поетів представив на своєму концерті Хор хлопчиків Мукачівської хорової школи (художній керівник і головний диригент Володимир Волонтир). А в ході святкувань Дня Києва – уже традиційно – під патронатом Жанни та Оксани Колодуб відбувся концерт переможців V Київського міського конкурсу «Українські композитори – дітям».
Як показує практика, найрізноманітніші за жанрами та стильовими спрямуваннями твори маємо змогу почути на концертах камерної музики. І справді, усі шість камерних концертів цьогорічних «Прем’єр» захоплювали розмаїттям представлених авторських концепцій. Запам’яталися слухачам «Український квінтет» Б. Лятошинського, Квінтет пам’яті Бориса Лятошинського В. Сильвестрова та Dictum 2 Є. Станковича у виконанні «Київської камерати», «Вічная помянув» для квінтету мідних духових інструментів В. Степурка, «Три обіцянки» для саксофона, скрипки і фортепіано С. Крутикова, «Псальма» для кларнета і фортепіано В. Шумейка, «Ліричний дует» для скрипки і віолончелі Г. Леонової, камерна кантата на вірші О. Матушек «Непрошептані слова» Ю. Гомельської, Andante misterioso для камерного оркестру Лесі Дичко, «Поки ми не світло» для камерного оркестру О. Шимка і ін.
Справді унікальними подіями фестивалю стали два концерти-презентації: видання двотомника Ганни Луніної «Композитор в зеркале современности» та нотного видання (спільний проект видавництва «Музична Україна» та Польського інституту в Києві) «Спектри нової музики в Україні». Програму першого коцерту склали твори композиторів – учасників інтерв’ю з Г. Луніною, видрукуваних видавництвом «Дуз і літера» у двох книгах (виконала «Київська камерата»). На другому концерті прозвучали твори для скрипки і фортепіано українських учасників стипендійної програми «Gaude Polonia» (виконали А. Павлов та Б. Кривопуст).
Цьогорічний фестиваль запропонував публіці також такий неординарні захід, як ювілейний концерт-марафон електроакустичної музики до 10-річчя проекту EM-VISIA, що відбувся у Київському будинку архітектора. Почесним гостем EM-VISIA стала відома польська авторка Лідія Зелінська з Познаня. Крім її творів було виконано композиції М. Фрідман (Польща), Дж. Фавотті (Франція), П. Кокораса (Греція / США), О. Ретинського (Україна Австрія), А. Загайкевич (Україна) та Ujif_notfound (Росія / Україна). Слід відзначити подвижницьку працю куратора цього проекту А. Загайкевич та звукорежисерів О. Курія та С. Ломаківського, які змогли забезпечити цій події справді європейський професійний рівень.
Звичайно, як і кожен міжнародний музичний фестиваль, «Прем’єри сезону» представили киянам чотири симфонічні концерти.Це були справді непересічні події. Щоправда публіка була трохи збентежена незвичною відсутністю на сцені перед початком концерту міністра культури з вітальним словом (чи хоча б представника мінкульту із текстом такого вітання). Ця чемна традиція, якої неухильно дотримувалися упродовж всієї чвертьвікової історії фестивалю очільники української культурної політики, якось несподівано урвалася…
На урочистому концерті-відкритті уперше в Києві у виконанні Національного заслуженого академічного симфонічного оркестру України (диригент В. Сіренко) прозвучали два видатні твори української музики – Концерт для альта з оркестром М. Скорика (солістка В. Пришляк, Україна / Швейцарія) та Симфонія № 8 В. Сильвестрова. І попри те, що виконання на тому ж концерті зразків романтичної симфонічної музики (Ф. П. Шуберт та Р. В. Вагнер) не стало переконливим досягненням оркестру, враження від концерту було справді могутнім. Слухачі були гордими, що мають змогу бути присутніми на блискучих прем’єрах нових творів класиків сучасної вітчизняної музики.
Чудові хвилини переживали також слухачі іншого виступу того самого оркестру, але вже під бітутою Р. Реваковича (Польща). На ньому уперше в Україні прозвучали три симфонічні композиції І. Щербакова (Патріотична пісня, або Unanswered “Warum?”), Лорена Кайзера із США («Ерос») та композитора з Польщі Томаша Опалка (Симфонія № 2 «Еmerge») та Симфонія-реквієм для мішаного хору, солістів та симфонічного оркестру на вірші Тараса Шевченка «Праведная душе…» Б. Фроляк (Національна заслужена академічна хорова капела України «ДУМКА», художній керівник і головний диригент Євген Савчук, солісти Н. Половинка, О. Нагорна та С. Бадрак). Інструментальні твори представили три спрямування ліричного осягнення буття: І. Щербаков вибудовував алюзії із музикою своєї відомої камерної симфонії, наповнюючи питання новим змістом, Т. Опалек апелював до вагомих музичних здобутків К. Пендерецького (75-річчю цього композитора присвячена симфонія), а очільник американської організації професійних колпозиторів Л. Кайзер запропонував картину піднесено-об’єктивних відчуттів і перживань. Завершило концерт ораторіальне полотно львів’янки Б. Фроляк. У своєму творі, присвяченому 200-літньому ювілею Тараса Шевченка, композиторка спробувала представити нам велич поета понад часом. Каркас симфонії вибудувано як озвучення творів поета в оперті на різні історично усталені в українській творчості жанри музикування: ми чули і партесний концерт, і побутовий кант, і пісню-романс, і епічний епізод з гуртовим співом… У музиці виразно відчувалося захоплення авторки ліричним стилем пізніх творів В. Сильвестрова, що по-своєму збагачувало стилістику реквієму. Безумовно, цей концерт також слід віднести до кращих здобутків фестивалю.
Запам’ятався також виступ Академічного симфонічного оркестру Національної філармонії України (диригент В. Протасов). Програму концерту склали хрестоматійні твори А. Шнітке (Концерт для альта з оркестром, солістка І. Бутрій) та Гоголь-сюїта, «Чотири українські пісні» для мішаного хору та симфонічного оркестру Л. Грабовського (співав Національної радіокомпанії України; художній керівник і головний диригент Ю. Ткач) та увертюру «Гебриди» Ф. Мендельсона-Бартольді.
Не менший успіх випав на долю концерту у виконанні Заслуженого симфонічного оркестру Національної радіокомпанії України (диригент В. Шейко) та Хору ім. П. Майбороди. Виконувалися твори В. Гаврик, В. Антонюка, О. Родіна, Л. Колодуба та І. Небесного. Хотілося б особливо відзначити блискучу Сюїту № 4 «Українські танці» Л. Колодуба, також – музику витонченої камерної кантати В. Гаврик на слова В. Набокова та дуже вдалу її інтерпретацію баритоном Р. Страховим, а ще увертюру до батяр-опери «Самійло Немирич» на текст В. Неборака для мішаного хору, солістів, електронних звуків та симфонічного оркестру. І твір, і виконання були, що називається cum grano salis, і публіка приймала з велетенським захопленням.
Підводячи риску під цим невеликим оглядом ювілейних «Музичних прем’єр сезону» (а не кожен сучасний фестиваль може похвалитися такою насиченою і тривалою історією і, водночас, європейським рівнем і творів, і виконань!), маю сказати, що, незважаючи на всі негаразди об’єктивного плану (вимушений неприїзд та відкликання концертів ряду закордонних гостей і непевну позицію одного із співорганізаторів), команда організаторів фестивалю поставленої мети досягла цілковито: чвертьстолітній ювілей став водночас справжнім творчим етапом, маркером творчої зрілості і фестивального заходу, і його творців – музичного директора, композиторів, виконавців, організаторів та їхніх партнерів. Сподіватимемося, що після двадцяти п’яти життя цього чудового дітища киїівських музикантів триватиме у повну силу, і ми відвідаємо ще не один десяток концертів майбутніх «Прем’єр»!
Автор: Богдан Сюта
Колективи: Академічний хор ім. Майбороди Національної радіокомпанії України, Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Диригенти: Юлія Ткач, Володимир Сіренко
Композитори:Ганна Гаврилець, Мирослав Скорик, Євген Станкович, Валентин Сильвестров, Богдана Фроляк
Концертна організація: Національна філармонія України
Конкурс (фестиваль): Фестиваль "Музичні прем'єри сезону"
Джерело: i-pro.kiev.ua
|