IYOV: біблейський масштаб | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
IYOV: біблейський масштаб
Загайкевич Алла
IYOV: біблейський масштаб
1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV. Українська композиторка Алла Загайкевич пояснює, чому цей твір – виклик.
24 лютого 2016, середа
Поширити у Facebook

«Реквієм треба писати молодим...» Так казав нам, студентам консерваторії у середині 80-х молодий композитор Володимир Зубицький, який щойно закінчив свій реквієм Sette lacrima. «Молодість – це відплата. Пишіть реквієми».

1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV

Про цю розмову я згадала вже на прем’єрі опери-реквієму IYOV молодих українських композиторів Романа Григоріва та Іллі Розумейка на минулорічному ГОГОЛЬFEST. Їх Реквієм за книгою Йова далекий від учнівського схиляння перед Вавилонською вежею духовних скарбів минулого. Це – виклик, адресований не музичній історії з консерваторських підручників. Це спроба говорити з самими собою і з сучасниками «про вічне», як про «особистісне», дуже відверто і щиро. Власне, це і є той єдино можливий спосіб передачі знання – з рук у руки. Живим словом, власним диханням.

Як вдалося композиторам не втратити той дуже особистісний зв’язок з мовою книги Йова, цим, без перебільшення, найбільш «випробувальним» текстом Старого Завіту? Де людина має витримати, встояти, не зійти з свого шляху...

Композитори виявили спільність драматургічного розвитку текстів книги Йова та класичної будови Реквієму. Сюжет книга Йова розгортається від вступної оповіді до відкритого експресивного вияву людського страждання, болючих пошуків сенсу буття людини – до життєствердного фіналу. Драматургічна лінія Реквієму теж пов’язана з «проживанням» людського життя, перемогою над стражданням та утвердженням віри у Вічне життя. Автори відчували необхідність сценічної реалізації свого твору, «opera» (з латинської «робота»), існування конкретного митецького простору, і, головне, появи особистісного виміру, «дійової особи».

Парадоксальним чином, особистісний вимір в цій опері-реквіємі не є чимось вже існуючим і заданим. Це, власне, безперервний процес «становлення» особистості, виокремлення її голосу, усвідомлення її існування. Здається, співаки опери постійно балансують між «не-буттям» (ансамблева єдність) та «буттям» (сольні арії), що цілком співвідноситься з драматургічним смислом книги Йова.

Абсолютно несподіваним в цьому процесі є використання препарованого фортепіано. Зі звичного в сучасній музиці мистецького знаку «сонористичних» пошуків він перетворився, можливо, – в найбільш виразну метафору опери.

Відкритий, оголений (зламаний?) інструмент – з усіма його нутрощами, струнами, кістяком став своєрідним «розкритим серцем», людиною «без шкіри» що відгукується на кожне слово та жест. Вслухаємось в ці звуки.

Жилаві струни, метал, дерево... Якісь дуже природні та первісні звучання видобувають ці музиканти. Здається – все це звучить уже тисячі років. Особливо ця віолончель... Так по-дитячому світло, і так пронизливо тривожно. Диригент (диригент? чи Йов над своїм серцем) піднімає руки до величезного світу (оркестру? хору?)... Яку відповідь він отримає? Чи «достукається до небес»?

Прем'єра опери IYOV – містично-театрального дійства для препарованого рояля, ударних, віолончелі та солістів – відбудеться 1 березня у БК КПІ.


Автор: Алла Загайкевич
Композитори:Алла Загайкевич
Джерело: Cultprostir





Інші:

В сховищі Одеської опери готують прем'єру
Харків'ян кличуть пограти на цимбалах, що пережили "прильоти"
Вчать вокалу і грі на інструментах: у Дніпрі відкрилася релокована музична школа з Покровська
Музикант Львівської філармонії, що постраждав на війні, знову зможе грати
В Ужгороді лунатиме "Музика миру"
Бетховен | Шуберт. Симфонія № 6
До 1000-го дня повномасштабного вторгнення рф
Kyiv Baroque Fest – 2024
У Львівському органному залі вперше українською зазвучить найвідоміша англійська опера
У Рівному виступить легендарний британський диригент Стівен Еллері
В Одеському оперному театрі прем'єра шевченківської кантати-симфонії "Кавказ"
23 листопада у Києві вперше прозвучить на День пам’яті жертв голодоморів знаменита сюїта «Червона скрипка» під батутою Кері-Лінн Вілсон
Кульмінація театрального року: Фестиваль-Премія «GRA» назве найкращих
Триває підготовка до прем’єри «Молочайник»
“Дідона та Еней” зазвучить українською у Львівському органному залі
ПРЕМʼЄРА етноісторичного перформансу «Сила нації»
Прем'єра балету «Аліса в Задзеркаллі» в листопаді
Національний цирк України розпочав гастрольний тур Францією з різдвяною програмою «LE MIRACLE DE NOEL»
Національний симфонічний оркестр України під орудою маестро Володимира Сіренка, – відправляється у велике європейське гастрольне турне: 5 країн | 17 міст | 18 концертів
Зеленський нагородив українських митців у День працівників культури
Презентація альбому «Спадок»
11 листопада філармонія запрошує здійснити занурення у польську музику ХХ століття в День Незалежності Польщі
ІГРИ МУЗИКИ
У Києві відбудеться Kyiv Baroque Fest - 2024
Про перший в Україні віртуальний музей оперного театру
Стали відомі переможці мистецької премії імені Богдана Хмельницького 2024 року
Закарпатська обласна філармонія запрошує на концерт Академічного камерного оркестру
Конкурс на здобуття премії імені Л. М. Ревуцького у 2025 році
У Києві відбудеться прем'єра віднайденої опери “Креонт” Бортнянського
У Варшаві вже 2025 року планують зіграти уривки з опери, яку український композитор пише для "Метрополітен-опери"
“Арнольд Шенберґ. Той, хто змінив музику”
14 листопада в Миколаєві відбудеться прем’єра Херсонського театру Куліша «Молочайник»
ІІІ Всеукраїнський конкурс хорових диригентів імені Дмитра Загрецького
У Нью-Йорку знайшли раніше невідомий вальс Шопена
Шевченківська премія-2025: оприлюднили перелік претендентів
Урочистий концерт з нагоди відкриття Органного залу – подія де перетинаються історії, традиції та сучасність
3 листопада Оркестр Саксофонів гратиме на честь винахідника саксофонів Адольфа Сакса
У Львові в музеї Соломії Крушельницької та Станіслава Людкевича: листопад, сповнений культурних подій
Українська скрипалька зі світовим ім’ям Віра Жук виступить у Львові з премʼєрною програмою!
Гастрольний листопад Одеської опери
      © 2008-2024 Music-review Ukraine