|
НОВАТОРСЬКА ОПЕРА-КАБАРЕ «ТГШ. ПОДОРОЖ У ЧАСІ»
29 жовтня, вівторок
Поширити у Facebook
Про іншого Шевченка – богемного митця та зірки свого часу, – оригінальну оперу написали молоді, талановиті митці з різних міст України: композитор Золтан Алмаші/Київ, авторка лібрето Олена Павлова/Львів та керівник проєкту, режисер Армен Калян/Харків. Проєкт створено спеціально для Харківської Схід Опера.
Нова опера-кабаре «ТГШ. Подорож у часі», присвячена 210-й річниці від дня народження великого поета, пророка і борця за Україну – Тараса Шевченка. Надихнув на її створення, – недописаний роман «Мочиморди», представника Розстріляного Відродження, талановитого письменника Ґео Шкурупія, що виходив у журналі «Нова Ґенерація» 1930-го року.
Армен Калоян, керівник проєкту, головний режисер Харківського національного академічного театру опери та балету ім. Миколи Лисенка/Схід Опера: «Ми хотіли зробити щось про незнаного Шевченка. Адже, він – не ікона, а жива людина зі своїми пристрастями, бажаннями, історіями, яка дуже любила життя! Коли він отримав «вільну» від кріпацтва і приїхав до України, то дізнався, що він – зірка. Якраз відбулося видання «Кобзаря», що в елітних колах України був дуже популярним – панночки ним зачитувалися, вчили на пам’ять, цитували, закохувалися в автора. Шевченко прагнули прийняти у себе в маєтку знані люди того часу, що було дуже почесно. Ми хочемо показати Шевченка модним, таким, яким він і був насправді серед тогочасної української еліти. Ми хочемо зробити Тараса ближчим до молоді, щоби вони ототожнювали себе з молодим життєлюбом, а не із забронзовілим дідом».
Авторкою лібрето опери-кабаре стала львівська поетеса Олена Павлова. Коли Армен Калоян надіслав Олені текст Гео Шкурупія з коментарями, що Шевченко в опері – не ікона, вона одразу схопилася за проєкт. При цьому, Павлова знайшла ще деякі уривки Гео Шкурупія, працювала з архівами, листами не тільки Шевченка і Костомарова, а й з листами всіх, хто був навколо Шевченка, вишукувала факти. Тому, основою опери є твір Гео Шкурупія, але лібрето – власний твір Олени Павлової, який можна розглядати як оремий від опери, літературний твір. Також вона відзначає символічну присутність Шевченка під час Революції Гідності на Майдані та зараз, під час повномасштабного вторгнення рф.
«2014-го він тоді був на плакатах, білбордах в центрі Києва: «Шевченку–200». Якраз готувалися до його великого ювілею, – таке враження, що він постійно був з нами і підтримував нас. І зараз та сама ситуація. Коли всі побачили, як українські військові зривають російську агітацію про «адин народ» з білборда у звільненій Балаклії, а під ним слова Тараса Шевченка «Борітеся – поборете!», – це дуже символічний знак. Зараз триває війна на усіх рівнях. Один із важливих – війна символів. І Тарас Шевченко у цій боротьбі бере дуже активну участь. Я також додала у лібрето розділ, де герої з’являються на Майдані. Лібрето вийшло доволі іронічним, водночас ми не скочувалися до кітчу або фарсу».
Музику до опери написав сучасний український композитор, знаний віолончеліст і педагог Золтан Алмаші.
Новаторська опера-кабаре «ТГШ. Подорож у часі» – це міст часів, що сполучає минуле та сучасність. Вона відтворює атмосферу та дух «шевченкового» періоду, дозволяючи глядачам пережити та зрозуміти складні події та важливі моменти української історії.
Прем’єра опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі» запланована на березень 2025 року.
Проєкт реалізовується за фінансової підтримки Українського культурного фонду
Організатори проєкту: ГО «Агентство міжнародного співробітництва», в партнерстві з Харківським національним академічним театром опери та балету ім. М.В. Лисенка та Харківською державною академією дизайну та мистецтв
Композитори:Золтан Алмаші
Концертна організація: Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка
|