Партеси в Органному – феномен українського бароко | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Партеси в Органному – феномен українського бароко
Львівський муніципальний хор
Партеси в Органному – феномен українського бароко
Феномен українського бароко звучатиме наживо в Органному залі
27 вересня, п'ятниця
Поширити у Facebook

29 вересня у Львівському органному залі відбудеться особливий концерт, який має відвідати кожен, хто прагне розкрити для себе українську культуру – Партеси. Хор “Гомін.

У виконанні Львівського муніципального хору “Гомін” під дириґуванням Вадима Яценка звучатимуть партесні концерти – перлина українського бароко.

Історія виникнення

Партесний спів – феномен української музики. Він виник на перетині західної та східної культур. До нього в церковній традиції на теренах України панувала монодія – ведення співу в один голос. У XVI столітті відчутним став вплив західних тенденцій, де використовували поєднання хорових творів на кілька голосів з інструментальним супроводом, найчастіше органа.

У той час у православній традиції сталася революція – утворився жанр партесного концерту. Поєднавши поліфонію з традиціями народного хорового співу, творці перших партесних концертів здійснили квантовий стрибок для церковної музики й всієї культури загалом. Дослідники погоджуються, що аналогу давнього українського партесного співу не існує.

Партесний спів виник і розвинувся у добу українського бароко, з кінця XVI до першої половини XVIII століття. Назва “партеси” походить від латинського слова “partes” — “голоси”. Партесний спів — це різновид багатоголосного хорового виконання а capella (тобто без супроводу музичних інструментів) з великою кількістю окремих партій (голосів).

Таких партій могло бути 4, 8, 12, 16 і значно більше. Партесний концерт як жанр за класифікацією головної дослідниці в цій сфері, професорки Ніни Герасимової-Персидської, нараховує не менше 8 голосів. Твори, що мають меншу кількість голосів, належать до партесних мотетів. У той час виконавцями партесів могли бути лише чоловіки і хлопчики. Партії кожного виконавця були записані окремо – в книжечках-поголосниках.

Епоха бароко – це поєднання протилежностей: релігійного і світського, трагічного і просвітленого. Українське бароко подарувала музиці нові якості – вона отримала більше емоційної виразності. Партесним концертам притаманна динаміка, контраст, багатство образів, що чинило більший вплив на слухача. Це не порівняти з одноманітною монодією.

Унікальність партесних концертів та їхні творці

Головними музичними центрами доби українського бароко були братства та великі монастирі у Львові та Києві. Першу згадку про партеси знаходимо в історії Львівського ставропігійського братства у 1590-х роках. Тексти для творів партесного стилю запозичувалися з літургії, всенічної та інших служб, але пізніше стали зʼявлятися і світські партеси.

Серед найвидатніших авторів партесних концертів, яких ми знаємо сьогодні, є Микола Дилецький, Герман Левицький, Симеон Пекалицький, Іван Колядчин, Іван Домарицький та низка анонімних авторів. Власне, твори Дилецького та Левицького складуть основу концерту хору “Гомін” 29 вересня у Львівському органному залі.

Події в Органному

Партесний спів вимагає неабиякої віртуозності від виконавців: вести і втримувати свою партію (часто один голос припадає лише на одного співака, що значно посилює його індивідуальну відповідальність у творі), а також взаємодіяти в ансамблі з іншими співаками. Ще однією складністю для сучасних виконавців є модальна система на противагу 7-ступеневій мажорно-мінорній системі, якою ми послуговуємося сьогодні.

Партесні концерти також відомі своїми віртуозними пасажами, що притаманні віртуозній інструментальній музиці. У дириґентському плані партеси є також непростими, адже їх партитура виглядає майже як симфонічна.

Краса партесного співу і сьогодні не залишає байдужими нікого. Величність, монументальність, яскрава й різноманітна звукова колористика, урочистість поєднана з драматизмом справляють неабияке враження на слухача. На концерті 29 вересня ми зможемо на повну насолодитися красою партесного співу в особливій акустиці Львівського органного залу. Не проґавте рідкісної нагоди почути цю неповторну феєрію звуку у живому виконанні хору "Гомін" під дириґуванням Вадима Яценка.

Квитки на подію “Партеси. Хор “Гомін” можна придбати у касі Органного залу або онлайн.

Напередодні концерту, 28 вересня о 17:00, у Музично-меморіальному музеї імені Соломії Крушельницької відбудеться лекція відомої львівської музикознавиці Наталії Сиротинської. Вона розкриє особливості розвитку жанру партесів, його історичний контекст та роль у формуванні української музичної традиції. Лекція буде цікава не лише фахівцям, але й широкій аудиторії, яка прагне глибше зануритися в історію класичної музики та її національні особливості.

Наталія Сиротинська – докторка мистецтвознавства, професорка кафедри музикознавства та хорового мистецтва Львівського національного університету імені Івана Франка, завідувачка Лабораторії музично-медієвістичних досліджень Львівського університету. Авторка понад 150 наукових статей, редакторка-упорядниця наукових часописів. Членкиня Наукового товариства імені Шевченка.





Колективи: Львівський муніципальний хор "Гомін"
Концертна організація: Львівський будинок органної і камерної музики
Концертний зал: Концертний зал Львівського будинку органної і камерної музики



Інші:

Партеси в Органному – феномен українського бароко
У Музеї Ханенків стартує новий музичний сезон
“КИЇВ МУЗИК ФЕСТ” подарує меломанам 51 прем’єру!
Ювілярка Гізела Ципола
XIV Львівський міжнародний органний фестиваль стартує 3 жовтня
“Легенди Голлівуду”
Напередодні початку кінотеатрального прокату фільму «Назавжди-Назавжди» його автори представлять проєкт майбутнього фільму за мотивами роману Івана Багряного «Тигролови»
26 вересня на сцені філармонії «Комахи, птахи та інші тварини»
У Кpoпивницькoму напередoдні, 23 вересня, відбулoся відкриття 54-гo фестивалю театpальнoгo мистецтва "Веpесневі самoцвіти"
Рівненська обласна філармонія відкриває новий сезон
У Львові пройде 35-й театральний фестиваль «Золотий Лев – 2024»
СТЕЖКАМИ ДОВБУША
У Німеччині знайшли раніше невідому п’єсу Моцарта
Столичний комунальний заклад "Київський муніципальний академічний театр опери і балету для дітей та юнацтва" було перейменовано 19 вересня, на пленарному засіданні Київміськради
"Учити і творити": відтепер композитор Іван Небесний навчатиме студентів у Тернополі
У Сумській філармонії провели першу відкриту репетицію опери, яка відкриватиме концертний сезон
ВЕЛИКИЙ КОНЦЕРТ З ПОЗИТИВОМ
21 вересня у Національній філармонії відкриватимуть світ музики львівської композиторки Любави Сидоренко
З нагоди 100-річчя Українського Радіо його Заслужений академічний симфонічний оркестр вирушає в тур містами України
19 вересня виповнюється 82 роки видатному українському композитору, педагогу Євгену Станковичу
20-21 вересня Всеукраїнська прем’єра вистави Євгена Лавренчука «...І всі-всі-всі» Maidan story
У Львівській філармонії розпочинаються 30. «Контрасти»
У Полтаві відбудеться історична премʼєра Третьої симфонії Бориса Лятошинського
Івано-Франківська обласна філармонія імені Ірини Маланюк відкриває ювілейний 85-й сезон
Канадська диригентка Кері-Лінн Вілсон стала головною диригенткою провідного камерного оркестру України "Київська Камерата"
Прем'єри і квіти - у Запорізькій обласній філармонії яскраво відкрили ювілейний концертний сезон
Львівський органний зал запрошує на концерти при свічках
Українські сакральні піснеспіви XVIII століття звучатимуть в українській Лаврі
Ретроспективні програми Івано-Франківського міжнародного фестивалю короткого метру 4:3
В Одеському оперному театрі відбудеться вечір балету
Шевченківська премія потребувала оновлення: про зміни пояснює голова комітету Євген Нищук
Український музей сучасного мистецтва / UMCA та Український Дім відкривають велику музейну ретроспективу Тіберія Сільваші
Композитор, що пережив окупацію Херсона
Фестиваль одного дня: Arnold Schönberg 150
Загинув Сергій Павліченко – майстер народних музичних інструментів
Фестиваль української камерної музики у Кельні оголосив програму
“Вціліле”
«Острів скарбів» - трилер для усієї родини
Помер директор Дніпровського театру опери та балету Костянтин Пінчук
IX Фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»
      © 2008-2024 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
55.jpg